Villkor och bestämmelser

Allmänna villkor för KULINA Group, a.s. från och med den 1 september 2023

I. Grundläggande bestämmelser

Dessa allmänna villkor (nedan kallade "GTC") reglerar förhållandena mellan parterna i köpekontraktet - säljaren KULINA Group, a.s., företags-ID: 26155559, VAT ID: 26155559, registrerad i handelsregistret som förs av stadsdomstolen i Prag, sektion B, akt 6384  (nedan kallad "säljaren" eller "Kulina") och köparen (nedan kallad "köparen") inom området försäljning av köks- och bordsartiklar samt tillbehör och utrustning för hushåll, kontor och trädgård.

Genom att skapa en order bekräftar köparen att de har bekantat sig med dessa villkor, vars integrerade delar är meddelandet innan köpeavtalet ingås, klagomålsregler, villkor för skydd av personuppgifter och information om leveransmetod, och att de godkänner dem i den ordalydelse som gäller och är verksam vid tidpunkten för skapandet av ordern. Dessa villkor och bestämmelser uppmärksammas på ett tillräckligt sätt innan köparen gör en beställning, och köparen har möjlighet att bekanta sig med dem.

Säljare

KULINA Group, a.s. med säte på Výtvarná 1023/4, 161 00 Prag 6, företags-ID: 26155559, är ett företag som är registrerat i det handelsregister som förs av stadsdomstolen i Prag, sektion B, akt 6384, och som bedriver försäljning av köks- och bordsartiklar till slutkonsumenter och företag.

Köpare

Med köpare menas:

enligt dessa allmänna villkor, en fysisk person som är konsument, företagare eller juridisk person.

  1. a) konsument - en person som ingår och fullgör ett avtal utanför ramen för sin näringsverksamhet eller någon annan entreprenörsverksamhet. Det är en fysisk eller juridisk person som köper produkter eller använder tjänster i ett annat syfte, än att göra affärer med sådana produkter eller tjänster.
  2. b) entreprenör - en person som bedriver en självständig vinstgivande verksamhet för egen räkning och på eget ansvar enligt en handelslicens eller på liknande sätt i enlighet med gällande lagar, med avsikt att göra det på en kontinuerlig basis för att få vinst. För konsumentskyddsändamål och andra ändamål är en företagare också en person som ingår avtal som rör hans eller hennes näringsverksamhet, tillverkning eller liknande verksamhet eller i samband med självständig yrkesutövning eller en person, som agerar i en företagares namn eller för hans eller hennes räkning. Vid tillämpningen av GTC är en entreprenör en person som agerar i enlighet med föregående mening inom ramen för sin entreprenörsverksamhet. Om köparen anger sitt företags-ID i en beställning bekräftar de att köparen i avtalsförhållandet med säljaren, som anses vara en entreprenör och omfattas av de regler som anges i de allmänna villkoren för entreprenörer.

II. Kommunikation innan köpeavtalet ingås för köpare som är konsumenter

  1. Köparen är skyldig att betala köpeskillingen innan leveransen enligt mottaget köpekontrakt.
  2. Köparen kan alltid kontakta säljaren per telefon, skriftligen eller på annat sätt med sitt klagomål, och om köparens klagomål inte löses på ett gynnsamt sätt, har de rätt att lämna in ett klagomål till den behöriga offentliga myndigheten för tillsyn eller övervakning.
  3. När en affärsrelation inleds, ger konsumenten säljaren endast de kontaktuppgifter som är nödvändiga för en smidig hantering av beställningen eller i förekommande fall, de uppgifter som konsumenten vill ska anges i köpedokumenten.
  4. Alla rättsliga förhållanden mellan säljaren och köparen som är en konsument som inte uttryckligen regleras i dessa GTC, regleras av tillämpliga bestämmelser i Civil Code och Consumer Protection Act, samt relaterade förordningar, alla i deras ändrade lydelse.
  5. Om ett enskilt avtal ingås med köparen, har detta avtal företräde framför dessa allmänna villkor, så om någon bestämmelse i det enskilda avtalet avviker från villkoren i dessa allmänna villkor, gäller bestämmelsen i det enskilda avtalet.
  6. Köparen är medveten om att köparen vid köp av produkter som erbjuds av säljaren inte får rätt att använda registrerade varumärken, handelsnamn, företagslogotyper eller patent som tillhör säljaren eller andra företag, om inte annat avtalats i ett särskilt avtal i det enskilda fallet.
  7. Priserna på varor och tjänster som anges i onlinebutiken inkluderar moms och alla avgifter som anges i lag. Det totala orderpriset exklusive moms anges i alla steg i varukorgen. Leveranskostnaderna och betalningskostnaderna beror på de valda leverans- och betalningssätten för beställningen.

III. Beställning

  1. Köparen erhåller varor till det pris som gäller vid tidpunkten för beställningen. Innan en order görs har köparen-konsumenten möjlighet att ta reda på det totala priset inklusive moms och exklusive moms samt alla andra avgifter. Detta pris kommer att anges i beställningen och i det meddelande, som bekräftar godkännandet av varubeställningen. Innan en order görs, har köparen/konsumenten möjlighet att ta reda på hur länge erbjudandet eller priset gäller. Vid beställning av specialvaror eller varor som inte finns i lager, har säljaren rätt att i förväg bekräfta pris och leveransvillkor till köparen per telefon/e-mail. Detta pris kan ändras av säljaren med hänsyn till den aktuella marknadssituationen och beroende på utvecklingen av växelkursen för CZK i förhållande till utländska valutor. Om köparen inte godkänner en sådan ändring kommer köparen inte att bekräfta ordern, och ordern kommer inte att fullföljas. 

  2. Beställningen görs vid den tidpunkt då köparen lägger den valda varan eller tjänsten i varukorgen och skickar ordern. Köpekontraktet ingås vid bekräftelse av den beställning som gjorts av köparen, se artikel IV.

  3. Order kan göras på följande sätt:
    - via onlinebutiken på www.kulinagroup.se (nedan kallad "e-shopen")
    - via e-mail på adressen info@kulinagroup.se
    - via telefon på 227 272 733

  4. Säljaren rekommenderar att köparen gör beställningar via onlinebutiken eller skriftligen (e-mail) och anger följande uppgifter:
    - Köparens namn, efternamn och hemvist, eller företagsnamn och säte
    - företags-ID om köpet görs av en entreprenör/företag; momsregistreringsnummer om köparen är momsregistrerad
    - telefonnummer som särskilt ska användas av transportören som kontaktnummer för leverans av varor till köparen
    - kod och namn på varorna enligt prislistan
    - enhetspris
    - betalnings- och fraktmetod
    - leveransadress om den skiljer sig från köparens faktureringsadress
    - alla andra uppgifter som köparen anser vara viktiga. När köparen gör ett köp via webbplatsen, ombeds köparen att fylla i alla nödvändiga uppgifter.

IV. Ingående av ett köpeavtal

  1. Köpeavtal - Köparens order är ett förslag om att ingå ett köpeavtal, och köpeavtalet ingås vid den tidpunkt då säljarens bindande godkännande av ett sådant förslag levereras till köparen. Ingåendet av köpeavtalet bekräftas av Kulina till köparen omedelbart genom ett informativt e-mailmeddelande som sammanfattar orderinnehållet, som skickas till den e-mailadress som anges av köparen (genom en bindande bekräftelse av ordern av säljaren - genom att skicka orderbekräftelsen). I det ögonblicket uppstår ömsesidiga rättigheter och skyldigheter mellan köparen och säljaren, som definieras i köpeavtalet och dessa villkor. Säljaren är skyldig att bekräfta godkännandet av köpeavtalet (ordern), främst genom att skicka bekräftelsen via elektronisk post omedelbart efter att ordern har mottagits i säljarens system.

  2. Avtalet ingås på engelska (eller ändra till ditt språk i det aktuella landet). Det avtal som har ingåtts arkiveras av säljaren i syfte att det ska kunna fullföljas och är inte tillgängligt för tredje part, som inte är inblandad. Information om alla tekniska steg som leder till att avtalet ingås, framgår av dessa allmänna villkor där denna process beskrivs på ett begripligt sätt. Innan köparen skickar sin beställning, har köparen möjlighet att kontrollera och korrigera beställningen och ändra varukorgens innehåll samt leverans- och betalningsmetoder. I samband med att avtalet ingås, kan köparen få hjälp av en av säljarens anställda antingen i en fysisk butik, per telefon eller när han eller hon gör en beställning via e-mail. Köparen är skyldig att kontrollera alla uppgifter, som denne angett/valt vid beställningstillfället. Dessa allmänna villkor finns tillgängliga på webbplatsen för onlinebutiken www.kulinagroup.se, så att de kan arkiveras och reproduceras av köparen.

  3. Beroende på ordertypen (antal varor, köpeskillingens storlek, förväntade fraktkostnader) kan säljaren alltid be köparen om ytterligare bekräftelse på beställningen (t.ex. skriftligen eller per telefon).

  4. Köparen är medveten om, att säljaren inte är skyldig att ingå köpeavtalet, särskilt inte med parter som tidigare väsentligt brutit mot sina skyldigheter gentemot säljaren.

  5. Köparen samtycker till användning av medel för distanskommunikation vid ingående av köpeavtalet. De kostnader som köparen ådrar sig för användning av medel för distanskommunikation i samband med ingåendet av köpeavtalet (kostnader för internetanslutning, kostnader för telefonsamtal) ska betalas av köparen.

V. Återkallelse av avtalet

  1. Köparen-konsumenten får återkalla köpeavtalet inom 60 dagar från det att ordern har levererats. För att uppfylla tidsfristen för att återkalla köpeavtalet, räcker det att skicka varorna med något av de tillgängliga metoderna för returfrakt före utgången av den tidsfrist som anges ovan.

  2. Om konsumenten vill utöva ångerrätten - rätten till återkallelse, som anges i föregående avsnitt, dvs. inom 60 dagar, måste konsumenten skriftligen meddela säljaren om ångerrätten, dvs. genom att skicka formuläret för retur av varor i paketet tillsammans med de varor som returneras, via e-mail eller via onlineformuläret. Om konsumenten frånträder köpeavtalet enligt vad som anges i föregående avsnitt, ska säljaren utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då entreprenören mottog konsumentens meddelande om frånträde av köpeavtalet, återbetala samtliga betalningar som säljaren mottagit från köparen, inklusive fraktkostnaderna. Säljaren är dock inte skyldig att återbetala de mottagna medlen till konsumenten förrän konsumenten överlämnar varorna till säljaren som levererats till säljaren, genom någon av de möjliga metoderna för återlämnande.

  3. Om konsumenten frånträder avtalet kommer de att skickas eller överlämnas till säljaren, utan onödigt dröjsmål men senast inom 14 dagar från frånträdet av avtalet, dvs. de varor som konsumenten fick från entreprenören.
  4. Om konsumenten frånträder köpeavtalet, är konsumenten skyldig att återlämna varan till säljaren i det skick i vilket konsumenten mottog varan, dvs. om möjligt i originalförpackning, oanvänd och oskadad, tillsammans med alla delar, tillbehör, dokumentation och i förekommande fall med gåvor som konsumenten mottog tillsammans med varan. Konsumenten returnerar varorna antingen genom att skicka varorna till kontaktadressen i enlighet med den procedur som beskrivs i avsnittet returnerade varor eller genom att överlämna varorna i säljarens anläggning.

  5. Om Köparen har rätt att frånträda köpekontraktet inom sextio dagar, är köparen medveten om att den återbetalda köpeskillingen kan minskas med det belopp, med vilket varans värde har minskats. Köparen bekräftar, att om de varor som returneras av köparen är skadade, slitna eller delvis förbrukade, har säljaren rätt till ersättning för den skada som säljaren åsamkat och som ska betalas av köparen. Säljaren får ensidigt kvitta sin rätt till ersättning för uppkommen skada mot köparens rätt till återbetalning av köpeskillingen.

  6. Säljaren får frånträda köpeavtalet, när som helst innan köparen har övertagit varan. I sådant fall kommer säljaren att återbetala köparen köpeskillingen utan onödigt dröjsmål, genom kontant överföring till det konto som anges av köparen.

  7. Om en gåva ges till köparen tillsammans med varorna, ingås donationsavtalet mellan säljaren och köparen med det avgörande villkoret att om konsumenten frånträder köpekontraktet, kommer donationsavtalet avseende gåvan inte längre att gälla och köparen kommer att vara skyldig att returnera gåvan tillsammans med varorna till säljaren.

Konsumenten får inte frånträda avtalet i följande fall:

  1. Tillhandahållande av tjänster som utförts av säljaren, med konsumentens uttryckliga samtycke, innan tidsfristen för frånträde av avtalet löpt ut;

  2. Leverans av varor eller tjänster, vars pris beror på avvikelser på finansmarknaderna som är oberoende av säljarens vilja och som kan inträffa under tidsfristen, för att frånträda avtalet;

  3. Leverans av varor som anpassats på konsumentens begäran eller till konsumenten;

  4. Leverans av lättfördärvliga varor eller varor som oåterkalleligen blandats med andra varor efter leveransen;

  5. Reparation eller underhåll som utförs på den plats som konsumenten anger på konsumentens begäran; detta gäller dock inte vid senare utförande av andra än begärda reparationer eller leverans av andra än begärda reservdelar;

  6. Leverans av varor i slutna förpackningar som konsumenten har tagit ut ur förpackningen och som av hygieniska skäl inte kan returneras (i synnerhet manikyr- och manikyrverktyg);

  7. Leverans av tidningar, tidskrifter eller magasin.

VI. Öppettider

Beställningar via onlinebutiken på www.kulinagroup.se kan göras 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.

VII. Priser

  1. Information om varan och det pris som säljaren har angett är bindande, om inte ett uppenbart fel föreligger. De angivna priserna inkluderar alla skatter (t.ex. moms) och avgifter, med undantag för kostnader för leverans av varor (se artikel II.)
  2. Tillsammans med inköpspriset för varorna är köparen skyldig att betala säljarens kostnader för leverans av varor till det överenskomna beloppet. Om inte annat uttryckligen anges, avses med köpeskilling även nedan de kostnader som är förenade med varuleveransen.

  3. Rabatter på varupriser som säljaren beviljar köparen, kan inte kombineras.

  4. De varor som erbjuds till försäljning och priserna på sådana varor gäller under den tid som de visas i onlinebutiken, som produkter i lager och tills perioden för den tidsbegränsade rabatten löper ut, om produktens pris är nedsatt under en begränsad tidsperiod.

VIII. Betalningsvillkor

  1. Kulina accepterar följande betalningsmetoder. För att ta reda på de särskilda villkoren för användning av betalningsmetoderna, följ respektive länk.

  2. Varan förblir säljarens egendom till dess full betalning erlagts, men risken för skada på varan övergår vid köparens övertagande av varan.

  3. Säljaren förbehåller sig rätten att erbjuda köparen endast vissa betalningsmetoder enligt säljarens gottfinnande.

  4. Vid betalning vid leverans förfaller köpeskillingen till betalning vid den tidpunkt då varan överlämnas. Vid kontantfri betalning förfaller köpeskillingen till betalning 7 dagar efter det att köpeavtalet ingåtts.

  5. Om kontant betalning används är köparen skyldig att ange betalningens variabla symbol vid betalning av varornas inköpspris. Vid kontant betalning fullgörs köparens skyldighet att betala köpeskillingen vid den tidpunkt då det aktuella beloppet krediteras säljarens konto.

  6. Om köparen underlåter att lämna ytterligare bekräftelse på beställningen (avsnitt IV.c), i synnerhet, kan säljaren kräva betalning av hela inköpspriset innan varorna skickas till köparen.

  7. "Klarna"-betalningen är en lösning som tillhandahålls av Klarna Bank AB (publ). Corp. 556737-0431, med adress Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, på grundval av en Klarna-faktura genom att överlåta fordran på betalning med förlängd betalningsfrist till Klarna Bank AB, på de villkor som anges i "Allmänna villkor för användare av tjänsten"Klarna"". Om Köparen använder tjänsten "Klarna" som förmedlas av säljaren och tillhandahålls av Klarna Bank AB, är köparen skyldig att göra betalningen (dvs. att betala det totala inköpspriset och kostnaderna för varuleveransen) inom 30 dagar från den dag då varorna levereras. Köpeavtalet ingås genom att köparen fyller i beställningen. Säljaren accepterar beställningen (genom skriftlig bekräftelse som skickas via e-mail) och köparen betalar för de beställda varorna eller använder tjänsten "Klarna". Köparen samtycker till, genom att välja tjänsten "Klarna" i varukorgen hos handlaren och efter efterföljande godkännande av Klarna-betalningen, accepterar köparen de "Allmänna villkoren för användare av tjänsten "Klarna"".

  8. Om det är brukligt i affärspraxis eller om det anges i tillämplig lagstiftning, kommer säljaren att utfärda ett skattedokument - faktura till säljaren avseende de betalningar som gjorts enligt köpeavtalet. Säljaren är mervärdesskattepliktig. Säljaren kommer att utfärda skattedokumentet - fakturan till Köparen senast efter varuleveransen till Köparen och kommer att skicka den i elektronisk form till Köparens e-postadress.

  9. Fakturan - skattedokumentet kommer att förvaras i det elektroniska arkivet

IX. Leveransvillkor

  1. Kulina tillhandahåller följande leveransalternativ. För att ta reda på de särskilda villkoren för transportörerna, följ respektive länk. Fraktkostnaderna styrs av den prislista, som gäller den dag då beställningen görs.
  2. Om säljaren enligt köpeavtalet är skyldig att leverera varorna till den plats som köparen anger i ordern, är köparen skyldig att ta över varorna vid leverans. Om köparen inte övertar varan vid leverans, får säljaren upphäva köpekontraktet.

  3. Om varan av skäl som beror på köparen måste levereras flera gånger eller på ett annat sätt än vad som anges i beställningen, är köparen skyldig att täcka de kostnader som är förknippade med den upprepade leveransen eller annat sätt att leverera varan.

  4. När köparen tar över varorna från transportören, är köparen skyldig att kontrollera att varuförpackningen är hel och att omedelbart informera transportören om eventuella defekter. Om det visar sig att förpackningen är bruten och visar tecken på obehörig åtkomst till försändelsens innehåll, är köparen inte skyldig att överta försändelsen från transportören. Genom att underteckna följesedeln bekräftar köparen att förpackningen till den försändelse som innehåller varorna var intakt.

  5. Om en försändelse är ofullständig eller skadad, måste köparen omedelbart anmäla detta via e-mail till adressen info@kulinagroup.se, upprätta en skadeanmälan till transportören och skicka skadeanmälan via e-mail till säljaren utan onödigt dröjsmål. Om en reklamation gällande en ofullständig försändelse eller en yttre skada på försändelsen görs senare, har konsumenten fortfarande rätt att reklamera varan, men säljaren kan bevisa att det inte var fråga om en överträdelse mot köpeavtalet.

X. Ansvar för felaktiga leveranser och kvalitetsgaranti

Säljarens ansvar för en felaktig leverans och garantivillkoren för varan regleras av säljarens reklamationsregler (se nedan) och gällande lagbestämmelser.

XI. Parternas övriga rättigheter och skyldigheter

  1. Köparen förvärvar äganderätten till varorna vid betalning av hela inköpspriset för varorna.

  2. Köparen är medveten om att programvaran och andra delar som utgör webbgränssnittet i butiken (inklusive fotografier av de varor som erbjuds) är skyddade av upphovsrätt. Köparen förbinder sig att inte utföra någon aktivitet, som kan göra det möjligt för köparen eller tredje part att utan tillstånd manipulera eller använda programvaran eller andra delar som utgör webbgränssnittet i butiken.

XII. Slutbestämmelser

  1. Om det förhållande som upprättas genom köpekontraktet innehåller ett internationellt (utländskt) element, är parterna överens om att förhållandet regleras enligt tjeckisk lag. Detta påverkar inte konsumentens rättigheter enligt tillämplig lagstiftning.

  2. Om någon bestämmelse i dessa Allmänna Villkor är eller blir ogiltig eller verkningslös, ska den ogiltiga bestämmelsen ersättas med en bestämmelse vars innebörd, så nära som möjligt motsvarar den ogiltiga bestämmelsen. Ogiltighet eller ineffektivitet i någon bestämmelse påverkar inte giltigheten av de andra bestämmelserna.

  3. En form av ångerrätt från köpekontraktet utgör en bilaga till de allmänna villkoren.

  4. Förhållandena och eventuella tvister som uppstår enligt avtalet omfattas uteslutande av Tjeckiens lagar och kommer att avgöras av behöriga domstolar i Tjeckien.

  5. Dessa allmänna villkor träder i kraft den 1 september 2023 och ersätter alla tidigare bestämmelser och all tidigare praxis. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra dessa Allmänna Villkor utan föregående meddelande.

 

REGLER FÖR KLAGOMÅL

Dessa klagomålsregler träder i kraft den 1 september 2023 och ersätter tidigare klagomålsregler. Dessa klagomålsregler finns tillgängliga som ett dokument på www.kulinagroup.se och utgör en integrerad del av de allmänna villkoren för KULINA Group, a.s.

I. Allmänna bestämmelser

Klagomålsreglerna beskriver normalt affärssamarbete mellan köparen, som är en konsument och säljaren, dvs. KULINA Group, a.s. Köparen är skyldig att bekanta sig med reklamationsreglerna och de Allmänna Villkoren innan beställning av varor. Genom att ingå köpeavtalet och överta varorna från säljaren godkänner köparen de reklamationsregler som anges nedan. Med övertagande av godset avses den tidpunkt då godset övertas från transportören eller på en av transportörernas upphämtningsplats.

Som ett garantidokument (garantibevis) utfärdar säljaren för varje köpt vara ett inköpsdokument (faktura eller förenklat kvitto - nedan kallat "garantibevis") som innehåller alla lagstadgade uppgifter, som krävs för att göra ett garantianspråk (varans namn, garantitid, pris, kvantitet etc.).

II. Rättigheter och skyldigheter från en defekt leverans

Köparen ska vid felanmälan eller utan oskäligt dröjsmål efter felanmälan meddela säljaren vilken rätt köparen har valt.

Kvalitet vid övertagandet - Säljaren garanterar köparen att varorna inte har några defekter vid övertagandet. I synnerhet garanterar säljaren till köparen, att vid den tidpunkt då köparen övertar varorna:

  • Varorna har de egenskaper som parterna har avtalat och om något sådant avtal inte finns, har varorna de egenskaper som beskrivs av säljaren eller tillverkaren eller som köparen förväntade sig med hänsyn till varornas beskaffenhet och säljarens eller tillverkarens reklam;
  • Varorna är lämpliga för det ändamål som säljaren har angett för deras användning eller för det ändamål för vilket varor av detta slag vanligtvis används;
  • Varan motsvarar kvaliteten eller utformningen av det avtalade provet eller den avtalade modellen, om kvaliteten eller utformningen beställdes på grundval av ett avtalat prov eller en avtalad modell;
  • Varorna har levererats i erforderlig mängd;
  • Varorna uppfyller kraven i lagstadgade bestämmelser.

Om ett fel visar sig inom sex månader från det att varan övertogs, anses varan ha varit felaktig redan vid övertagandet.

Om de sålda varorna, deras förpackning, instruktioner som medföljer varorna eller annonser i enlighet med andra lagbestämmelser anger en period under vilken varan får användas, gäller bestämmelserna om kvalitetsgaranti.

Den rätt för köparen som anges ovan gäller inte:

  • När det gäller varor som sålts till ett lägre pris, till det fel på grund av vilket det lägre priset avtalades;
  • Till slitage av varorna som orsakas av deras normala användning;
  • När det gäller begagnade varor, till det fel som motsvarar den grad av användning eller slitage som varorna hade vid tidpunkten för konsumentens övertagande, eller
  • om det följer av varornas beskaffenhet.

Om varan har ett fel och felet kan åtgärdas, får köparen kräva reparation eller komplettering av det som saknas, eller skälig nedsättning av köpeskillingen. Om felet inte kan avhjälpas och varorna inte kan användas på rätt sätt på grund av felet, får köparen antingen häva köpet eller kräva skälig nedsättning av köpeskillingen.

Varorna är felaktiga om de inte överlämnas av säljaren till köparen i avtalad mängd, kvalitet och utförande. Om kvalitet och utförande inte har avtalats, ska säljaren leverera varor med kvalitet och utförande, som är lämpliga för det ändamål som framgår av köpeavtalet.

Om varorna inte har de egenskaper som anges ovan (särskilt om varorna inte har de egenskaper som överenskommits mellan parterna och om något sådant avtal saknas, om varorna då inte har sådana egenskaper som beskrivits av säljaren eller tillverkaren eller som förväntades av köparen med hänsyn till varans natur och reklam från säljaren eller tillverkaren; om varorna inte är lämpliga för det syfte som säljaren angett för deras användning eller för det syfte för vilket varor av detta slag vanligtvis används; varorna inte motsvarar kvaliteten eller utformningen av det överenskomna provet eller modellen om kvaliteten eller utformningen beställdes på grundval av ett överenskommet prov eller modell; om varorna inte levererades i önskad kvantitet, storlek eller vikt; och om varorna inte uppfyller kraven i rättsliga bestämmelser), får konsumenten också kräva leverans av en ny vara utan några fel om ett sådant krav inte är otillräckligt med hänsyn till felets art, och om felet endast avser en del av varorna, får konsumenten endast kräva utbyte av delen; om detta inte är möjligt får konsumenten upphäva avtalet. Om detta är oskäligt med hänsyn till sakens natur, särskilt om felet kan avhjälpas utan oskäligt dröjsmål, har konsumenten dock rätt att få felet avhjälpt kostnadsfritt.

Köparen har också rätt att få ny vara levererad eller en del utbytt i händelse av ett borttagbart fel, förutsatt att köparen inte kan använda varan på rätt sätt, på grund av att felet återkommer efter reparationen eller på grund av ett större antal fel. I sådant fall har köparen rätt att frånträda avtalet.

Om köparen inte frånträder avtalet eller inte utövar sin rätt att få nya felfria varor levererade, att få sin del utbytt eller att få varorna reparerade, får köparen kräva en rimlig rabatt. Köparen har också rätt till skälig rabatt om säljaren inte kan leverera köparen nya varor utan fel, byta ut en del av varorna eller reparera varorna, samt om säljaren inte åtgärdar situationen inom en rimlig tidsfrist eller om åtgärden kan orsaka betydande problem för köparen.

Köparen har inte de rättigheter som följer av en felaktig leverans, om köparen innan han/hon övertog varorna visste att varorna hade ett fel eller om felet orsakades av köparen själv. Om varorna har ett fel som säljaren ansvarar för och det är fråga om en vara som sålts till ett lägre pris eller en begagnad vara, har köparen rätt till ett skäligt prisavdrag i stället för rätt att få varan utbytt.

Rättigheter som härrör från ett fe,l utövas av den säljare från vilken varan köptes. Om en annan part anges som den part som ska utföra reparationen och finns på plats hos säljaren eller på en plats närmare köparen, har köparen dock rätt att låta reparera objektet, hos den part som ska utföra reparationen. Den som utsetts att utföra reparationen kommer att reparera varan inom den tid som säljaren och köparen kommit överens om vid köpet av varan.

III. Väsentligt avtalsbrott

Om den felaktiga leveransen utgör ett väsentligt avtalsbrott, har konsumenten rätt att:

  • Få felet avhjälpt genom att leverera nya varor som är felfria eller saknade varor;
  • Få felet avhjälpt genom reparation av varan;
  • En skälig nedsättning av köpeskillingen för varorna;
  • Frånträda avtalet.

Icke väsentligt avtalsbrott - Om den felaktiga leveransen utgör ett icke väsentligt avtalsbrott, har köparen rätt att få felet åtgärdat eller att få en skälig nedsättning av köpeskillingen. Om köparen vid ett icke väsentligt avtalsbrott inte utnyttjar sin rätt till nedsättning av köpeskillingen eller inte frånträder köpekontraktet, får säljaren leverera det som saknas eller åtgärda det rättsliga felet. Andra fel får åtgärdas av säljaren efter eget val antingen genom reparation av varorna eller genom leverans av ny vara; valet får inte medföra oskäliga kostnader för köparen.

Om säljaren inte avhjälper felet i varorna i tid eller vägrar att avhjälpa felet i varorna, får köparen kräva nedsättning av köpeskillingen eller frånträda avtalet. Detta val kan inte ändras av köparen, utan säljarens samtycke. När nya varor levereras av säljaren till köparen, ska köparen på säljarens bekostnad återlämna de tidigare levererade varorna till säljaren.

Kvalitetsgaranti - Genom kvalitetsgarantin garanterar säljaren att varorna kommer att vara lämpliga för användning för sitt vanliga ändamål eller kommer att behålla sina vanliga egenskaper under en viss tidsperiod. Att ange varans garantitid eller livslängd på förpackningen eller i reklam, har också dessa effekter. Garanti kan även lämnas för komponenter, som ingår i varan.

Om säljaren lämnar en kvalitetsgaranti på varorna, ingår garantitiden i den information om den aktuella produkten, som anges på webbplatsen www.kulinagroup.se.

Garantitiden börjar löpa när varorna överlämnas till konsumenten; om varorna skickas enligt avtalet, börjar garantitiden löpa när varan levereras till mottagaren. Om de köpta varorna ska tas i drift av en annan part än säljaren, börjar garantiperioden den dag då varorna togs i drift, förutsatt att säljaren beställde idrifttagningen av varorna senast inom tre veckor från övertagandet av varan och gav vederbörlig och snabb hjälp för att utföra tjänsten.

Köparen har inte rätt till garanti om felet orsakats av en yttre händelse, efter det att risken för skada på varan hade övergått till konsumenten. Detta gäller inte om felet orsakats av säljaren.

IV. Villkor för utövande av rättigheter som härrör från en defekt leverans och rättigheter enligt kvalitetsgarantin (nedan gemensamt kallade "klagomål")

  1. Det rekommenderas att köparen vid leveranstillfället tillsammans med transportören kontrollerar försändelsens skick (antal paket, hel tejp med företagets logotyp, att kartongen är skadad) enligt den bifogade fraktsedeln. Köparen får vägra att ta emot en försändelse, som inte överensstämmer med köpeavtalet, t.ex. är ofullständig eller skadad. Om köparen övertar en skadad försändelse från transportören, är det nödvändigt att beskriva skadan i transportörens överlämningsprotokoll.
  2. Om en försändelse är ofullständig eller skadad måste köparen omedelbart rapportera detta via e-mail till adressen info@kulinagroup.se, upprätta ett skadeprotokoll med transportören och skicka skadeprotokollet via e-mail eller post till säljaren utan onödigt dröjsmål. Om en reklamation gällande en ofullständig försändelse eller en yttre skada på försändelsen görs senare, har konsumenten fortfarande rätt att reklamera varan, men säljaren kan bevisa att det inte var fråga om en överträdelse mot köpeavtalet.

Du kan lämna in ditt klagomål till KULINA Group, a.s., Volta Real warehouse site, Strojírenská 259/16, 155 21 Zličín. Vi rekommenderar att köparen alltid skickar defekta varor som reklameras till säljarens adress via en transportör eller levererar dem personligen. De reklamerade varorna ska vara väl skyddade, så att de inte skadas under transporten och paketet ska vara synligt märkt "REKLAMATION" och innehålla de reklamerade varorna (inklusive alla tillbehör). Vi rekommenderar att du bifogar en kopia av köpehandlingen, en detaljerad beskrivning av felet och tillräckliga kontaktuppgifter om köparen (returadress, telefonnummer). Utan detta är det omöjligt att identifiera varornas ursprung och defekt. Förfarandet för leverans av reklamerade varor beskrivs här.

  1. Köparen styrker sina rättigheter som följer av felansvaret eller kvalitetsgarantin, genom att skicka in köpehandlingen och om någon reklamation av varan har gjorts tidigare, även reklamationshandlingen. I förvärvsdokumentet (köp- eller reklamationsdokumentet) måste samma serienummer anges som den reklamerade produkten (om produkten har ett serienummer).
  2. Ansvaret för fel och kvalitetsgarantin gäller inte för fel som beror på användning av olämpliga eller defekta tillbehör, olämpliga verktyg, olämpliga arbetsmetoder etc. Säljaren ansvarar inte för skada, som uppkommer till följd av sådan användning. Felansvaret och kvalitetsgarantin gäller inte heller för fel som beror på felaktig användning eller oprofessionell eller olämplig hantering, användning eller installation i strid med bruksanvisningen, eller för skador på elektriska apparater som orsakas av överspänning i elnätet.

Felansvaret och kvalitetsgarantin gäller inte heller för skada som uppkommer till följd av (tillsammans med den begränsning som anges i artikel II i Reklamationsreglerna):

  1. Mekanisk skada på varorna;
  2. Elektrisk överspänning (synligt brända delar eller tryckta kretsar);
  3. Användning av varorna under förhållanden (temperatur, dammexponering, luftfuktighet samt kemiska och mekaniska faktorer) som inte överensstämmer med de omgivningsförhållanden, som anges av säljaren eller tillverkaren;
  4. Oskicklig installation, hantering eller drift, eller försummad skötsel av varorna;
  5. Genom överdriven belastning eller användning som strider mot de villkor som anges i dokumentationen eller de allmänna reglerna;
  6. En okvalificerad åtgärd eller ändring av parametrar;
  7. Ändringar som utförts av kunden (beläggning, bockning etc.), förutsatt att felet uppstått till följd av sådana ändringar.
  8. De varor som lämnas in som en del av en reklamation, kommer endast att testas för det fel som anges av köparen (i reklamationsformuläret, i det bifogade dokumentet som beskriver felet). Vi rekommenderar, att du anger felet i returformuläret som bifogat pappersdokument till varje orderleverans, eller i online-reklamationsformuläret .

V. Process för hantering av klagomål

I händelse av ett väsentligt eller icke väsentligt avtalsbrott från säljarens sida, kan köparen utöva sina rättigheter, som härrör från säljarens ansvar för fel eller från den kvalitetsgaranti som lämnats, i enlighet med artikel II i Reklamationsreglerna.

Säljaren ska hantera reklamationen inklusive avhjälpande av fel, utan onödigt dröjsmål men senast inom 30 dagar från den dag då reklamationen lämnades in. Efter utgången av denna tidsfrist har konsumenten samma rättigheter, som om det rörde sig om ett fel som inte kan avhjälpas. Denna tidsfrist är inte bindande för den köpare, som angav sitt organisationsnummer vid köpet, eftersom deras förhållande till säljaren regleras av handelslagen.

Säljaren ska utfärda en skriftlig bekräftelse till köparen, som anger datumet då klagomålet lämnades in, innehållet i klagomålet och det begärda sättet för hantering av klagomålet; samt en bekräftelse på datum och sätt för hantering av klagomålet, inklusive en bekräftelse på reparation och dess varaktighet eller i förekommande fall, en skriftlig redogörelse för skälen till avslag av klagomålet.

Om reklamationen är befogad, har köparen rätt till ersättning för de kostnader som uppkommit i samband med reklamationen (särskilt betalt porto av köparen, för att skicka de reklamerade varorna). Om konsumenten frånträder avtalet på grund av ett fel i en vara, har konsumenten också rätt till ersättning för de kostnader som uppkommit i samband med frånträdandet.

  1. Om ett klagomål på varorna som lämnats in inom den lagstadgade garantitiden, löses genom att varan byts ut mot en ny, fortsätter garantitiden att löpa från det datum då klagomålet har lösts. Om ett klagomål löses, genom att varorna byts ut, anses alla efterföljande klagomål vara det första klagomålet på varorna. Klagomålsförfarandet inleds dagen efter den dag då klagomålet lämnades in och avslutas den dag då klagomålet har åtgärdats. Information om reklamationslösning skickas till den av kunden angivna e-mailadressen redan i samband med köpet.
  2. Efter att klagomålet har lösts, kommer säljaren att informera köparen om slutförandet av reklamationsförfarandet via telefon, SMS eller e-mail. Om varorna skickades via en transportör, kommer de automatiskt att skickas till köparens adress efter att klagomålet har åtgärdats.

Om reklamerade varor inte avhämtas/övertas från transportören inom en månad från utgången av den tid inom vilken rättelsen skulle ha utförts och om den utförts senare, då inom en månad från meddelandet om att den utförts (dvs. normalt inom 60 dagar från den dag då reklamationen gjordes), kan säljaren ta ut en lagringsavgift vid utlämnandet av det reklamerade godset.

Eller så kan du använda online-versionen här.

Skydd av personuppgifter

Säljaren förklarar att alla köparens personuppgifter som behandlas av säljaren behandlas i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter ("GDPR"), lagen om skydd av personuppgifter nr 101/2000 i Tjeckiens samling av lagar (Coll.), med ändringar, lagen om elektronisk kommunikation nr 127/2005 Coll. med ändringar och lagen informationssamhällets vissa tjänster nr 480/2004 Coll. med ändringar.

Detaljerad information om skydd av personuppgifter anges i KULINA Group, a.s.:s deklaration om skydd av personuppgifter, som finns tillgänglig här:

Skydd av personuppgifter och den allmänna dataskyddsförordningen

GDPR har diskuterats tidigare i detta dokument. Det är en förordning från Europeiska unionen, som syftar till att ytterligare förbättra skyddet av personuppgifter för dig, köparna. Det är inte många förändringar som sker från vår sida, eftersom vi redan administrerade dina personuppgifter samvetsgrant redan innan denna förordning trädde i kraft. Ett av de nya kraven i förordningen är att skapa en sida där vi informerar dig, om vilka personuppgifter vi samlar in om våra kunder och för vilket syfte vi behöver och använder sådana uppgifter. Detta är den sida, du läser nu.

Vilka uppgifter behövs?

Den information vi samlar in om våra kunder, kan delas in i två grupper. Den information som krävs för leverans av beställningen till kunden, och den information som används i marknadsföringssyfte. Vi samlar inte in information om våra kunders ras, trosuppfattning, politiska åsikter eller hälsa. 

Hur skyddas uppgifterna?

Vi skyddar noggrant alla känsliga personuppgifter och överför dem endast till de enheter med vilka vi har ingått ett avtal om databehandling, och vi överför alltid endast sådan information som är nödvändig (transportören behöver veta din adress och ditt telefonnummer, men inte din orderhistorik eller antal klagomål). Sådana enheter är t.ex. transportörer som behöver dina uppgifter för att leverera beställningen, prisjämförelsewebbplatsen om du gör köpet via den, eller nyhetsbrevstjänsten. Alla dessa enheter har i sina databehandlingsavtal åtagit sig att skydda dina personuppgifter på samma sätt som vi gör.

På www.kulinagroup.se behandlas personuppgifter av KULINA Group a.s. Behandlaren är vederbörligen registrerat hos byrån för skydd av personuppgifter (på tjeckiska: Úřad pro ochranu osobních údajů).

 

Vilka personuppgifter behandlar vi och för vilka ändamål?

För- och efternamn

För leverans av försändelser, för din identifiering som kund

Vi arkiverar dem i 10 år.

Faktureringsadress

För utfärdande av fakturor och för vår bokföring

Vi arkiverar dem i 10 år.

Leveransadress

För leverans av försändelser

Vi arkiverar dem i 10 år.

E-mailadress

För kommunikation med dig, för att skicka information om din beställnings- och marknadsföringskommunikation, och för att identifiera dig som kund

Vi arkiverar dem i 10 år.

Telefonnummer

För kommunikation med dig, för enklare leverans av transportörer

Vi arkiverar dem i 10 år.

Företagets ID/MOMS-ID

För utfärdande av fakturor och för vår bokföring

Vi arkiverar dem i 10 år.

IP-adress

För marknadsföringsändamål och för att förbättra din köpupplevelse

Vi arkiverar dem i 5 år.

Fotografier

Fotografier från våra evenemang används på våra Facebook-profiler och i vår marknadsföringskommunikation

 

Videor

Videor från våra evenemang används på våra Facebook-profiler och i vår marknadsföringskommunikation

 

Cookies

För att webbplatserna ska fungera korrekt, behöver de ett antal "cookies". De flesta webbplatser kräver samtycke till behandlingen av dessa uppgifter, annars skulle de inte kunna fungera. En lista över cookies som samlas in av vår webbplats, finns i popup-fönstret för cookies som öppnas när du går in på webbplatsen kulinagroup.se.

 

Syfte och metod för behandling av personuppgifter

Som delvis beskrivits ovan, behandlar vi dina personuppgifter av flera skäl. Dessa skäl kommer att beskrivas nedan.

Köp och försäljning på kulinagroup.se

För att kunna hantera din beställning behöver vi vissa av dina uppgifter för kommunikationen med dig, för leveransen av din försändelse och för utfärdandet av köpeavtalet. Dessa uppgifter behandlas därför i syfte att fullgöra köpeavtalet. Vi hämtar dessa uppgifter från beställningsformuläret (eller från vårt system om du redan har varit vår registrerade användare) och arkiverar dem i tio år i enlighet med skattelagstiftningen.

Vissa av dessa uppgifter måste lämnas till våra partner, t.ex. transportörer (adress, telefonnummer, e-postadress).

Support via e-mail och telefon

Om du kontaktar oss via e-mail eller telefon eller via ett kontaktformulär, kan du bli ombedd att lämna ytterligare personuppgifter för att verifiera att din förfrågan är korrekt (fråga om beställningen, hjälp med betalningen etc.). Vi behöver sådan information, för att kunna matcha din förfrågan med beställningarna i vårt system. Vi arkiverar ditt telefonnummer eller din e-mailadress och ytterligare uppgifter för eventuella framtida klagomål eller tvister på grundval av vårt berättigade intresse.

Marknadskommunikation

Vi kan också använda din e-mailadress, för att skicka dig information om produkter, nyheter, rabatter och evenemang i vår e-butik. Vi gör det, för att ge dig så många möjligheter som möjligt att köpa varor som kommer att göra dig glad. Om du inte vill ta emot denna kommunikation kan du när som helst avregistrera dig på i sidfoten i varje e-mailmeddelande. Det kan hända, att om du gör en ny beställning på kulinagroup.se läggs din e-mailadress in i databasen igen och du kommer att börja ta emot marknadsföringskommunikation igen. Om detta inträffar, ber vi om din förståelse. Det är ett programvaruproblem och vi kommer att försöka åtgärda det. Vänligen informera oss om felet på info@kulinagroup.se.

Cookies

När du använder vår webbplats, kan dina personuppgifter behandlas med hjälp av cookies. Mer information om hur vi använder cookies finns i popup-fönstret för cookies, som öppnas när du går in på webbplatsen kulinagroup.se

Hur kan du ändra eller radera dina uppgifter?

Om du är en registrerad användare kan du själv ändra dina personuppgifter på kulinagroup.se efter att ha loggat in på kulinagroup.se, nämligen i avsnittet Personuppgifter. När du har loggat in kan du också se en historik över dina inköp och de relaterade dokument som finns tillgängliga för nedladdning.

I enlighet med gällande rättsliga bestämmelser har du rätt att begära tillgång till dina personuppgifter som vi, i egenskap av personuppgiftsansvarig, behandlar och rätt att få dem rättade eller raderade. Du kan också när som helst återkalla ditt samtycke till behandling av vissa personuppgifter (t.ex. uppgifter för marknadsföringsändamål), som du har lämnat till oss.

Du kan när som helst begära, att vi avslutar ditt konto, tar bort dina uppgifter från databasen med utskickskontakter eller helt raderar alla dina personuppgifter.

Våra partner som behandlar personuppgifter

För att kunna hantera dina order korrekt, kommunicera med dig och fungera som en e-butik, måste vi samarbeta med våra partner. För att vara säkra, väljer vi endast pålitliga partners som följer samma eller till och med strängare regler för skydd av personuppgifter. Tillsammans gör vi vårt bästa, för att hålla dina uppgifter säkra.

Lista över våra partnerprocessorer

  • GoPay - leverantör av en betalningsgateway för onlinebetalningar
  • Stripe - leverantör av en betalningsgateway för onlinebetalningar
  • PayPal - leverantör av en onlineplånbok för onlinebetalningar
  • Klarna - leverantör av en betalningsgateway för onlinebetalningar
  • Uloženka - samlare av försändelser för olika transportörer
  • Zásilkovna - samlare av försändelser för olika transportörer
  • PPL - kurir som levererar försändelser
  • DPD - kurir som levererar försändelser 
  • Pošta bez hranic - samlare av försändelser för olika transportörer
  • GLS - kurir som levererar försändelser 
  • DHL - kurir som levererar försändelser 
  • DODO - kurir som levererar försändelser 
  • Pikito - leverantör av delade upphämtningsplatser för försändelser
  • Gebrüder Weiss - kurir som levererar överdimensionerade försändelser 
  • Heureka - prisjämförelseportal som ger köpare en bättre överblick över de priser, som erbjuds av olika e-butiker
  • Arukereso - prisjämförelseportal som ger köpare en bättre överblick över de priser som erbjuds av olika e-butiker
  • Ceneo - prisjämförelseportal som ger köpare en bättre översikt över de priser, som erbjuds av olika e-butiker
  • Opineo - portal för recensioner
  • Skapjec - prisjämförelseportal som ger köpare en bättre överblick över de priser, som erbjuds av olika e-butiker
  • Parazuvaj - prisjämförelseportal som ger köpare en bättre överblick över de priser, som erbjuds av olika e-butiker
  • Compari - prisjämförelseportal som ger köpare en bättre översikt över de priser, som erbjuds av olika e-butiker
  • Idealo - prisjämförelseportal som ger köpare en bättre överblick över de priser, som erbjuds av olika e-butiker
  • Smartsupp - leverantör av ett verktyg för kommunikation med kunder på sidan i form av en chatt längst ner till höger på sidan
  • Dognet - marknadsföringsnätverk 
  • Google - anonym statistik över åtkomster i Google Analytics och marknadsföringsaktiviteter i Googles marknadsföringsnätverk
  • Seznam - marknadsföringsaktiviteter i Seznams marknadsföringsnätverk
  • Facebook - marknadsföringsaktiviteter i Facebooks marknadsföringsnätverk
  • Ecomail - leverantör av ett verktyg för utskick av marknadskommunikation
  • Smartlook - leverantör av ett verktyg för att analysera webbplatsers kvalitet och användarbeteende
  • Stamped - leverantör av ett verktyg för postkommunikation och behandling av kundrecensioner
  • Shoptet - leverantör av plattform för onlinebutiker
  • Retino - leverantör av en applikation för smidig hantering av returer och reklamationer av varor
  • Recombee - leverantör av en applikation för rekommendation av varor
  • AXIMA SMS - portal för att skicka korta textmeddelanden
  • Daktela - ansökan om behandling av kundförfrågningar - kundvård
  • Criteo - marknadsföringsaktiviteter i Criteos marknadsföringsnätverk

 

Villkoren för Black Friday

rabatten på varorna gäller till slutet av evenemanget eller tills lagret tar slut, beroende på vad som händer först.
Vissa produkter kan vara undantagna från kampanjen.
Rabatten täcker inte (minskar inte) eventuella fraktavgifter för produkter köpta under kampanjen i webbutiken, deltagaren i kampanjen är skyldig att betala dem i sin helhet.
Rabatten i kampanjen kan inte kombineras med andra rabatter, reklamkampanjer eller specialerbjudanden förutom presentkuponger.
Rabatten kan inte betalas ut kontant eller bytas mot något annat betalningsmedel.
Rabatten är ej överlåtbar.
I händelse av retur av varor som köpts under kampanjen, för vars leverans rabatt och/eller fri frakt användes, har Deltagaren i kampanjen inte rätt till någon ersättning, med undantag för återbetalning av priset för varor som faktiskt betalats.
För att dra nytta av en rabatt och köpa varor under kampanjen till ett rabatterat pris, krävs att beställningen genomförs korrekt och att beställningen betalas korrekt under kampanjen och inte bara att de rabatterade varorna läggs i korgen.
Arrangören förbehåller sig rätten att ändra villkoren för kampanjen och eventuellt ställa in kampanjen.