Eva Solo
Eva Solo – varumärkeshistoria, uppdrag och designikoner
Vem var Eva? Varumärkets historia
Eva Solo är ett danskägt familjeföretag som grundades för över 100 år sedan av Kai Rohde Fog. Företaget har fått sitt namn efter dottern till verkställande direktören Eva och ägs nu av representanten för den fjärde generationen av familjen - Jan Engelbrecht, son till Eva. Den första designklassikern av Eva var dess bröd- och köttskivningsmaskin från 1952, men eftersom företagets designers följde utvecklingen av det moderna hemmet började de snart komma med köksredskap som inte bara var designade för att göra livet i köket lättare. men som var stiliga nog att utelämnas i kök med öppen planlösning som blev populära på 1970-talet.
1997 lanserade Eva ett litet sortiment av köksredskap som blev mycket populärt. Sortimentet fick namnet Eva Solo, eftersom det bestod av "solo"-produkter. De visade sig vara en så stor och bestående framgång att 2010 döptes hela företaget om till Eva Solo. Idag är Eva Solo med huvudkontor beläget strax utanför Köpenhamn, Danmark, känt över hela världen för den funktionella och högkvalitativa designen av sina produkter.
Eva Solo uppdrag och värden
Företaget har som mål att leverera känslomässiga, högkvalitativa och innovativa produkter för hemmet – produkter som uttrycker sina kunders personlighet, samtidigt som de är innovativa vad gäller design, funktionalitet och materialval. Varumärkets fyra kärnvärden är: passion, integritet, innovation och affärsmannaskap och när det kommer till sina kunders hem är Eva Solo produkter tänkta att göra deras liv enklare och snyggare.
Eva Solo produkter – "Ja, men..."
1949 lanserade Eva en mjölshaker med lock som även fungerade som citruspress. Denna dubbla funktionalitet var en nyfunnen idé och den främjades av frasen "Ja, men...". Ja! – Det är en mjölshaker... men det är också en citruspressare! Idag designar Eva Solo fortfarande för att förbättra det moderna hemmet och göra livet enklare genom att göra det bästa av varje enskild produkt, så att de inte bara är vackra och hållbara utan också funktionella.
Företagets katalog innehåller produkter inte bara för köket utan även för matsalen, vardagsrummet, badrummet och trädgården och består av tre märken: Eva Solo (vardagsprodukter för hemmet med produktkategorier: matlagning, servering, boende och utomhus ), Eva Trio (kokkärl, köksredskap och porslin som speglar professionell kvalitet för hemmet) och Eva (en serie produkter för bakning och matlagning i ugnen: mjuka silikonformar för bröd och kakor, stekpannor och brödformar med non-stick SLIP-LET®-beläggning).
Eva Solo designers och designikoner
Under åren har företaget etablerat nära samarbeten med ledande designers och hantverkare. En av de mest framstående formgivarna i Eva Solos historia var designerduon Tools som drivs av Claus Jensen och Henrik Holbæk, som har designat varenda produkt i 15 år.
I slutet av 1970-talet samarbetade företaget med den berömda designern Ole Palsby som designade den ultimata serien av kastruller och stekpannor som nu bildar Eva Trios varumärke. Dessa produkter är kända för sin distinkta design, sin förmåga att blandas och matchas, sin professionella kvalitet och att kastrullerna kan staplas.
Eva Solo har även arbetat med Thomas Pedersen och ARDE designstudio - en av Skandinaviens ledande experter inom möbeldesign.
Under åren har varumärket Eva Solo belönats med mer än 200 internationella designpriser, inklusive iF Product Design Awards, Good Design Awards, Red Dot Design Awards och Designpreis. De mest populära produkterna från Eva Solo-sortimentet är:
- Eva Solo kylkaraffer (droppfri)
- Te & kaffe produkter
- Legio Nova-serien – en samling av serviser och bakverk
- Fågelmatare